Sveriges självförsörjningsgrad kan bli bättre

Virus som sprider sig över världen, gränser som stängs och klimatförändringarna blir allt mer påtagliga även i människors vardag. Då tycker vi att det är viktigt att vi tar oss en riktig funderare på om vi nödvändigtvis måste ha maten som har farit över halva jordklotet för att landa på vår tallrik. I samma veva ska vi kanske fundera över hur maten har producerats och om vi verkligen kan stå för det? Om fler skulle värdesätta och prioritera att handla lokalt från sin egen region eller i alla fall svenskt är vi övertygade om att Sveriges produktion av råvaror skulle stiga, då skulle de långa transporterna minska och vi skulle bidra till minskad klimatpåverkan och starka lokalt näringsliv. Det låter väl inte fel:) 

Sveriges självförsörjningsgrad

Idag är Sveriges självförsörjningsgrad nere på ungefär 50%, så sent som i början av 90-talet hade vi en självförsörjningsgrad på ungefär 75%, en stor del av förklaringen ligger i att vi blivit betydligt fler invånare men att produktionen under samma period legat still eller till och sjunkit. Finland däremot har fortsatt en hög inhemsk försörjningsgrad på omkring 80%. Här en länk till LRF om Sveriges självförsörjning.

Nya initiativ skapar marknad

Genom initiativ som exempelvis Rekoring har allt fler fått upp ögonen för lokal mat och därmed har också en marknad skapats där det idag är lättare än någonsin för en liten lokal matproducent att nå ut med sina produkter direkt till konsumenterna. Det hoppas vi ska leda till att allt fler småskaliga matproducenter ska se dagens ljus. Och skulle det bli en verklighet är de varmt välkomna att marknadsföra sina produkter på lokalkompis.se (obs. gratis). Idéen med Rekoring uppkom faktiskt i just Finland där det startades redan 2013. I Sverige startades den första Rekoringen 2016 och idag har vi omkring 150 ”ringar” runt om i landet. 

Hitta lokala Rekoringar runt om i Sverige.

Lokalkompis drivs av Fjällbyrån som värnar om den lokala ekonomin och som varje dag arbetar för att stötta företag på landsbygden och inom besöksnäringen. Inte minst företag i fjällen, med kunder i exempelvis Lofsdalen och Vemdalen.

Marcus Ståhl
Author: Marcus Ståhl

Marcus är från Stockholm men flyttade till landet, närmare bestämt till Klövsjö i fjällen. Brinner för marknadsföring, digitalisering och härliga smakupplevelser.