Nu är det dags att välja kött med omsorg

Visste du att majoriteten av köttet som serveras på restaurang i Sverige är importerat. Är inte det lite märkligt med tanke på många svenskar aldrig skulle tänka tanken att köpa importerat kött i matbutiken? En förklaring är att det inte finns något krav på ursprungsmärkning av köttet, det gör att de flesta helt enkelt inte tänker på det. Men det finns troligen ett flertal förklaringar. 

Restaurangbranschen är hårt pressed och har generellt sett låga marginaler. I många fall tvingas krögarna att se över alla kostnader och kött är en förhållandevis dyr och samtidigt efterfrågad råvara. Det finns med andra ord pengar att spara för företagarna som i slutändan ska få ihop ekonomin. 

Betalningsvilja 

I slutändan är vår tro att det handlar om betalningsvilja och efterfrågan. Om fler frågade och ställde krav på den lokala restaurangen att köpa svenskt kött skulle vi troligen se en förändring. På samma sätt skulle branschen kunna vara ett föredöme och börja skriva ut på menyerna var köttet kommer ifrån. Vi är övertygade om att de flesta gästerna skulle vara villiga att betala ett högre pris om krogarna var bättre på att kommunicera att man väljer svenskt kött. 

Enligt statistik från Jordbruksverket 2019 så ökar andel svenskt kött men det finns fortfarande en stor utvecklingspotential. Marknadsandelen var under första halvåret 2019 76,5 procent för griskött, 59,7 procent för nötkött, 26,6 procent för lammkött. Läs mer här


Genom att köpa svenskt kött bidrar du bland annat till: 

  1. Kortare transporter = Minskad klimatpåverkan
  2. Stöttar inhemska företag och bönder
  3. Bidrar till en levande landsbygd 
  4. Mindre antibiotikaanvändning vid uppfödandet än i många andra länder
  5. Trygg med ett betydligt bättre djurskydd än andra länder

Och du, detsamma gäller mejerivaror men också färdigmaten som du köper i frysdisken. Kolla ursprunget och gör aktiva val! 

Foto: Fredrik Persson, Svenskt Kött

Marcus Ståhl
Author: Marcus Ståhl

Marcus är från Stockholm men flyttade till landet, närmare bestämt till Klövsjö i fjällen. Brinner för marknadsföring, digitalisering och härliga smakupplevelser.